Nuffnang Ads

Wednesday 4 January 2012

My Abah .My Ibu

Assalamualaikum.Hai.
Hai korang kali ni nak tulis entry pasal abah and ibu titew la Hehe.
Minggu exam ni memang teringat kat dorang lebih la kan.


Mula mula nak cita pasal abah dulu.Abah memang tak banyak cakap.Aku ikot abah kot sebab jugak tak banyak cakap. Abah ni sangat manja bile bab bab uruskan rumah tangga.Maksudnya disitu iron baju tak pernah.Nak makan berhidang.Nak ambik air dalam peti pon tak mampu nak ambik sendiri.Sorry abah bukan nak merengek tapi bestnya jadi abah.Dan untungnya abah dapat kitorang yang faham jiwa abah.Bila ingat balik sedih pulak.Masa aku terpilih ambik PTS .Tahu kan program lompat kelas tu? Bila abah dapat tahu dia lah orang paling sibuk ajak aku pergi kedai buku.Cari buku-buku latihan PTS.Atlast tak dapat pon.Syukur.Tak pasal nk lompat kan.Ayat sedap hati padahl tak cukup pandai nak dapat result cemerlang. Haha.Masa aku ambik UPSR pulak tiap tiap hari aku nampak abah pergi sekolah.Nak tengok aku exam macammane.Time tu cikgu cikgu selalu usik aku. Cikgu cakap,"Simaa awak mesti takut nak jawab exam tadi kan.Sebab ayah awak tengok tadi.." Tak takot pon bangga adalah.Abah korang ada macam tu.Takde kan.Tapi sapa2 yang bergelar ayah sememangnya lelaki terbaik.Abah nak sangat aku masuk MRSM. Tiap kali lalu depan MRSM mesti Abah akan cakap ."Nanti kakak akan sekolah kat sini." 


Masa aku darjah 6 abah la yang sibuk cari borang nak masuk MRSM.Dulu pakai borang pastu hitamkan macam nak jawab exam kat kertas OMR. Haha.Alhamdulillah tercapai hasrat  abah.Aku berjaya masuk MRSM.Aku pon bangga dapat tunaikan hasrat abah. Tapi aku ni bukan rajin pon.Masuk MRSM result so-so je.Takde lah gempak macam Amalina pon kan. At least tak teruk sangat pon.Yang penting PMR N SPM aku tak pernah dapat gred c. Okay la kan. Haha.Tapi masa PMR tu aku sedih sebab aku sekolah jauh kat Kelantan.Abah tak dapat datang masa Majlis Mohon Restu.Sedih sebab masa UPSR tiap tiap hari abah datang tengok.Pastu makan makanan best2.Sebabnya nak bagi semangat kat aku.Time ibu marah abah backup.Time time abah marah, ibu backup.Kontra. Hehe.


Kalau bab boifren abah sangat tak sporting.Susah sikit la kan .Last boifren aku abah memang tak suka.Ceh macam banyak sangat pakwe kau kan Simaa .Haha.






Ni pulak pasal ibu.Ibu ni suka membebel berbanding abah.Tapi aku lagi boleh dengar ibu bebel dari abah bebel.Dahsyat abah bebel panjang gila mcm lecturer bertaraf doktor.Haha.Ibu ni jenis tak boleh tengok anak susah.Ingat lagi masa aku camping kat padang sekolah.Hari2 datang ambik baju kotor aku balik rumah.Pastu suruh abah cari kayu api sebab nak bawak kat aku time camping.Dah rasa macam camping dalam rumah.Semua benda ibu bawak.Pastu masa darjah 6 aku ada kem kat resort .Balik dari kem sibuk tanya makan apa kat sana.berapa kali.Cukup tak duit.Semangat bagi duit banyak padahal makan semua resort prepare.Ibu cakap risau gila takut tak cukup makan.Padahal enjoy gila masa kem tu.Ibu lain pendapat ngan abah.Abah beria nak suh aku masuk Mrsm.ibu pulak tak berapa nak setuju.Dia takut aku stress bila masuk boarding school.Ibu bukan close minded.Tapi sifat keibuan dia tu buat dia jadi macam tu.Aku ingat lagi ibu cerita haritu.Batch aku kena pindah MRSM .Sebab MRSM kitorang kena tutup.Kena transfer kat Kuala Krai.Jauh giler babe.Ibu cakap memang seminggu dia tak makan.Risau gila kecik kecik dah sekolah jauh.Ibu cakap abah pon sama tapi abah kuat.Maybe abah lelaki.Sedih kan bila parent kita macam tu sekali caringnya.
Ibu suka marah aku kalau part masak masak.Aku tak pandai n malas nak belajar.Habes SPM sampai lah.setahun yang lepas dia bebel aku pasal masak ni.Sekarang dah tutp buku pasal tu sebab aku tetap jugak tak dengar apa yang ibu bebel.Mesti ibu dah bosan.Haha.Tapi kan ibu sekarang orang dah pandai buat air bila orang datang,dah berjaya buat ayam masak kicap untuk famili makan.Okay la kan 


Ibu sporting kalau bab boifren.Boleh sharing is caring lagi.Boleh cakap pasal pelamin idaman.Boleh cakap pasal hantaran.Boleh gosip pasal pompuan bajet lawa.Boleh gosip pasal artis.Boleh cakap pasal samarinda.Best kan.




Tapi apa apa pon ibu n abah d wonderful n super duper person in d world n my heart.Dorang sangat bertanggungjawab.Sangat caring.Sangat prihatin.Boleh jadi sangat garang.Boleh jugak jadi sangat baik.Itula ibu dan abah saya. Sekian

Baby yang sibuk




No comments:

Post a Comment

Little kiss