Nuffnang Ads

Friday 19 December 2014

Penyakit

Sekarang musim hujan dan banjir. Walaupun rumah saya banjir, saya terpaksa update jugak tentang banjir kerana jalan saya nak lalu ulang alik pergi kerja tu memang tiap tipa tahun naik air. Aigoo. (lap peluh walaupun jari jemari kesejukan). Penyakit pun senang menyerang bila tiba musim banjir melalui air. Bagi yang ada anak anak tu jangan la dok biar je main air. Risiko lemas tu memang tinggi. Tak lemas penyakit pulak datang. Air tu entah mana mana datang kan.

Imunisasi perlu tinggi untuk halang tubuh kita mudah diserang penyakit. Macam mana tu nak tingkatkan sistem imun kita. Kena hujan sikit dah demam. Opismet bersin, terus berjangkit. Memang kita tak boleh lari dengan persekitaran yang sebegitu sebab kita tinggal bermasyarakat. Kerja pun bermasyarakat jugak. Bermasyarakat di dalam opis. Pastu ditambah pulak Malaysia ni adalah negara khatulistiwa dimana panas dan lembap sepanjang tahun. Maknanya hujan dan panas tu memang normal.

Saya memang tak akan demam kalau sebab hujan. Bukan nak berlagak tetapi distory telling sendiri oleh ibu daripada kecik lagi saya memang takkan demam disebabkan hujan. Demam sebab musim atau jangkit dengan orang terutama family. Saya tak suka demam tau walaupun penyakit yang kita dapat tu merupakan salah satu cara untuk menghapus dosa dosa kita. Wallahualam.

Daripada Ibn Abbas r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : “Ada dua nikmat yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia iaitu kesihatan dan waktu lapang.” (Riwayat Bukhari)

*Orang yang beriman, apabila ditimpa sesuatu musibah atau penyakit, dia akan tetap bersyukur dan semakin akrab dengan Allah. Kerana dia tahu, sakitnya itu boleh menghapus dosa-dosanya yang lalu. Dia sentiasa berbaik sangka dengan Allah.
Sekiranya iman seseorang itu kuat, maka cubaan dan ujian yang menimpanya juga berat.

Walaubagaimanapun kita harus jaga kesihatan kita supaya kita dapat lakukan aktiviti seharian dengan teratur, sempurna dan aktif. Bila badan dah lemau. Mulalah moyok, muncung, pucat lesi etc. Apalagi mintak mc bagi yang bekerja. Cuti memang best tapi kalau badan sakit dok terperuk dalam bilik jela jawabnya. So, apa yang best? Hmmm

Saya ni bukannya pandai sangat bab bab jaga kesihatan dan pemakanan. Main hentam keromo jugak. Hihi. Tapi saya ambil langkah bijak dengan mengambil vitamin c plus SHAKLEE sebagai perisai. Memang terbaik kerana saya susah nak demam. Demam pun dalam masa satu hari je. Bila badan rasa lain macam memang saya akan ambil 2 biji terus . Itu dulu. Sekarang memang wajib setiap hari telan 2 biji vitamin c plus disamping bagus untuk kulit ianya bagus untuk imunisasi.

Jadi ,tak payah lagi la kita nak ambil paracetamol yang sudah diketahui umum ada risiko di kemudian hari jika diambil secara berlebihan.

TIPS: Patahkan vitamin c kepada 2 bahagian supaya kadar penyerapan vitamin c dalam tubuh kita.

Nutriferon juga bagus untuk imun . Saya story for the next entry okay ;)

No paracetamol


Vitamin C plus shaklee mengandungi 180 biji dalam satu botol. Jika diambil sebji sehari bermakna selama 6 bulan boleh menikmatinya dalam satu botol dalam satu harga. Terbaik dan menjimatkan.
gambar banjir besar di Kemaman tahun lepas Hihi

No comments:

Post a Comment

Little kiss